În cadrul întâlnirii cu reprezentanții Ministerului Economiei, ANAT a solicitat elaborarea unui act normativ referitor la Fondul de garantare a insolvenței și falimentului agențiilor de turism, respectiv Fondul de garantare a biletelor de avion. Nevoia unor astfel de fonduri de garantare a fost discutată de mai multe ori, dar până acum nu a fost niciodată aplicată.
Un astfel de mecanism funcționează în piața polițelor RCA, pentru care Fondul de Garantare al Asiguraților (FGA) le plătește păgubiților banii pe care ar fi trebuit să-i primească pentru reparațiile mașinilor și pentru alte tipuri de daune de la firmele de asigurări care au dat faliment în ultimii ani.
Agențiile de turism care dau faliment pot înapoia doar o parte din banii clienților, în lipsa acestui tip de mecanism care funcționează în multe țări, iar crearea fondului va contribui la creșterea gradului de încredere al clienților în agenții.
„Fondurile de garantare nu au legătură cu asigurătorii, ci înlocuiesc asigurările. Este o altă formă de garantare. Motivul pentru care vrem să facem acest lucru este că până acum, prin asigurări, turistul nu și-a putut recupera toți banii, în caz de faliment al agenției. Așa sunt asigurările gândite, pe o bază de calcul probabilistic, iar dacă o agenție intră în insolvență, de exemplu, la sfârșit de august, la vârf de sarcină, când are foarte mulți turiști, agenția poate fi asigurată la 300.000 de euro, dar dacă paguba e de 2 milioane de euro, banii nu le pot fi dați înapoi integral celor care au plătit. Noi trebuie să le oferim clienților încrederea în agenția de turism, ceea ce se poate face doar dacă le garantăm faptul că au toți banii asigurați. Al doilea este Fondul de garantare a biletelor de avion, care există deja în 5 țări europene. Când compania aeriană intră în faliment, acum nu recuperează nimeni niciun leu, dar prin acest fond de garantare li se vor putea da banii înapoi celor care au plătit bilete”, a explicat, pentru Jurnalul, Alin Burcea, președintele ANAT.
Modelul se va prelua din Germania
Modelul de calcul pentru viitorul act normativ va fi preluat din țări precum Germania, unde astfel de mecanisme funcționează de 30 de ani. „Eu încerc, de 10 ani, să introduc această formulă care înseamnă că se strâng banii de la fiecare agenție, la fiecare pachet vândut depunându-se o anumită sumă. În Germania, de exemplu, suma reprezintă 0,3% din valoarea fiecare pachet turistic vândut. Unele agenții se întreabă de ce să plătească pentru falimentul altor agenții. Avantajul e că în acest fel, toate agențiile de turism au de câștigat, prin faptul că vor câștiga încrederea turiștilor”, a mai explicat Burcea.
Pe același principiu ar urma să funcționeze și Fondul de garantare pentru biletele de avion, la acest fond urmând să se plătească sume mici (1-2 euro) din fiecare bilet vândut. Fondurile de garantare vor fi create prin act normativ și vor fi administrate prin Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), iar pentru început, guvernul ar trebui să asigure, cel puțin pentru fondul agențiilor, cel puțin 2 milioane de euro, conform președintelui ANAT.
O agenție sau o companie aeriană cu volum mare de vânzări va plăti o sumă mai mare, prin colectarea sumelor fixe sau a procentelor din fiecare produs vândut, dar va avea o asigurare mai mare.
Inițiativa poate fi doar sprijinită de Guvern
În cazul asigurărilor RCA, crearea FGA a fost necesară mai ales pentru că aceste asigurări sunt plătite de toți proprietarii de mașini, ca obligație prin lege. Astfel, măsura pe care Guvernul a luat-o în 2019, după mai multe falimente răsunătoare din piata asigurărilor, nu a fost contestată de nicio companie care vinde polițe RCA.
În schimb, în cazul pachetelor turistice și al biletelor de avion, plata produselor și serviciilor este la alegerea clienților, nu este ceva obligatoriu, astfel încât nici Guvernul nu poate impune crearea fondurilor de garantare. Tocmai de aceea, inițiativa a pornit de la agențiile de turism care cer sprijinul Executivului pentru introducerea unui nou act normativ prin care să se poată crea aceste mecanisme.
Fondurile de garantare pentru agenții și companii aeriene sunt și singurele metode prin care se pot asigura integral banii clienților, pentru că până acum nu s-au putut încheia contracte cu asigurătorii, aceștia din urmă spunând că în turism riscurile sunt prea mari.
Printr-un nou act normativ, fondurile de garantare în turism ar putea începe să funcționeze în România chiar din această vară.